![]() ![]() |
|
|
||||||||||||||||||||||||||
Bilisme og miljø - en svær balancePressemeddelelse fra Danmarks Miljøundersøgelser: 7. august 1998
Biltrafikken udgør en
stadigt voksende belastning af miljøet. Der er imidlertid
store forskelle i vores brug af og holdning til biler. For nogle er
brugen af bil en nødvendighed mens det for andre kun er en
luksus. Skal der ske ændringer i vores transportadfærd
vil det kræve ændringer både i vores livsstil og i
vores holdning til miljøet.
Transport udgør i dag et
af vores største miljøproblemer - med biltrafikken som
den alvorligste bidragyder. Hvis trafikken fortsætter med at
vokse som forventet vil transporten i fremtiden bevirke en voldsom
påvirkning af miljøet overalt på kloden -
også i Danmark.
En ny rapport fra Danmarks
Miljøundersøgelser (DMU) tager udgangspunkt i
transportens miljøproblemer og ser på hvordan vi
vælger at lade os transportere og hvad dette betyder for miljøet.
Der er afgørende forskelle
mellem hvor meget vi hver især bevæger os, med hvilke
formål og hvordan. Fra de lidenskabelige bilister til dem der
aldrig rører en bil. På nogle områder er de
indbyrdes forskelle lige så store som forskellen mellem dagens
dansker og 1930'ernes. Eksempelvis udsender en person med 2 biler i
husstanden 5 gange så meget CO2
som en person uden bil.
Adfærd, trafik og
miljøkonsekvenser indgår i et kompliceret samspil som
det er vigtigt at forstå, hvis man vil løse trafikkens
miljøproblemer: luftforurening, støj og
naturødelæggelse. Et stort antal menneskers sundhed
forringes og mange liv går tabt, både som følge af
ulykker og forurening - groft taget regner man med at de to tab i dag
er lige store. Hertil kommer at økosystemer på land og
til vands belastes med nedfald af kvælstofforbindelser. Og at
trafikkens bidrag til udslip af CO2
stadig vokser og dermed bidrager til forøgelsen af drivhuseffekten.
Rapporten ser også på
hvilke krav der fremover må stilles for at sikre en
miljømæssigt bæredygtig udvikling. En
undersøgelse fra DMU har vist at der er en vilje til at
medvirke til at dæmpe biltrafikken i store dele af
befolkningen. Hvis samfundet ønsker at øge transportens
bæredygtighed kan man imidlertid ikke bare lave indgreb for at
begrænse biltrafikken. Man skal også forbedre
mulighederne for kollektiv transport og for cyklisterne. Endelig
må man erkende at det vil være vigtigt at begrænse
udslippene både fra de kollektive transportmidler - busser,
tog, fly og færger - og fra bilerne. Yderligere oplysninger:
Seniorforsker Mette Jensen
BaggrundsoplysningerBiltrafikken vokser
Vi kører stadigt
længere i bilerne. Omkring 1930 flyttede hver dansker sig i
gennemsnit omkring 3 km om dagen med motoriserede transportmidler. Og
over halvdelen af denne transport var kollektiv. I 1990 var
transporten steget til over det 10-dobbelte og antallet af biler til
det 20-dobbelte. I dag bevæger hver voksen dansker sig omkring
35 km dagligt - og biltrafikkens andel er steget til 75%.
Vi har i dag 1,8 millioner biler
i Danmark, og der kommer omkring 60.000 flere personbiler om
året. Bilparken i Danmark forventes at vokse med ca. en million
biler over de næste 25 år. På globalt plan vil
antallet af biler øges langt kraftigere end herhjemme,
især i en række lande i hastig økonomisk
udvikling. Og flytrafikken vil vokse endnu hurtigere end
biltrafikken. Denne udvikling vil komme til at påvirke
miljøet overalt på kloden - også i Danmark. Belastningen af miljøet
Bilismen belaster miljøet
med luftforurening, støj og forringelse af levevilkårene
for de vilde dyr og planter. Luftforureningen påvirker vores
sundhed. Med det nuværende forureningsniveau skønner man
at luftforureningen i de større danske byer årligt
koster omkring 500 dødsfald - eller nogenlunde det samme antal
som dør på grund af ulykker. Her er det især
svævestøvets fine partikler der er problemet, men
også kvælstofdioxid, benzen, PAH'er (polyaromatiske
kulbrinter), 1,3-butadien, formaldehyd og acrolein menes at forekomme
i betænkelige niveauer. Forureningen med kvælstofilter er
også et problem i naturen hvor de medvirker til
overgødskning og forsuring. Desuden bidrager trafikken i
stigende omfang til forureningen med CO2,
der er en drivhusgas. Støj kan være en alvorlig gene. Det vurderes at 20% af de danske boliger belastes over den vejledende grænseværdi for støj på 55 dB(A).
Endelig er veje og trafik en
alvorlig belastning for de vilde dyr og planter. Leveområder
ødelægges eller gennemskæres når der
anlægges nye veje og større og mindre dyr
påkøres. DMU vurderer at der årligt dræbes
omkring 5 millioner større og mindre dyr på de danske veje. Vores adfærd er afgørende
Den enkeltes adfærd er et
afgørende led i kæden mellem vores transportbehov og
belastningen af miljøet fra trafikken. De daglige valg af
rejsemål, transportmiddel og rute har en direkte virkning
på miljøet. Hertil kommer de langsigtede valg af bolig,
arbejde, køb af bil, indkøb, fritidsinteresser mv.
Vores transportadfærd er et udtryk for de værdier,
holdninger og vaner der kendetegner vores måde at leve på
i bredere forstand. Rapporten:
Bilisme og
miljø - en svær balance
Klassesæt
(10 stk.): 300 kr.
Købes i
boghandelen eller hos:
Danmarks
Miljøundersøgelser
Frontlinien
(Alle priser er
incl. moms, excl. forsendelse)
|
![]() |
Helle Thomsen |
![]() |
01.11.2007 |
![]() |
||
![]() |
![]() DMU | dmu@dmu.dk |
![]() |
![]() |
Box 358 | Frederiksborgvej 399 | 4000 Roskilde | T: 4630 1200 | ![]() |
![]() |
CVR: 10859387 |
EAN: 5798000867000 |