|
Veje spærrer for grævlingerStore veje og vandløb udgør en effektiv barriere for grævlinger, men ikke for ræve. Virkningen af den jyske længdemotorvej E45 kan sammenlignes med Gudenåen, idet spredningen af grævlinger begge steder er meget begrænset. Det fremgår af en ny undersøgelse fra DMU. Mennesket skaber barrierer i landskabet når vi bygger veje og huse.Sam- tidig ødelægger vi også dyrenes naturlige spredningsveje når vi nedlægger levende hegn, grøfter mv. Til sammen bevirker det at man får det som biologerne kalder et "fragmenteret " landskab, altså et opsplittet landskab der deler dyr og planter i en masse småbestande, fordi de ikke - eller kun vanskeligt - kan slippe levende over vejene. Derfor har DMU set nærmere på
hvordan vores to største rovdyr, ræv og
grævling, klarer sig i det moderne fragmenterede landskab. Resultaterne viser
at det især er grævlingen der har pro-
blemer. Projektleder Aksel Bo Madsen
forklarer:
De nye undersøgelser viser at også de mindre veje hæmmer spredningen af grævlinger, formentlig fordi der dræbes mange dyr, når de forsøger at krydse vejene. Samtidig viser undersøgelsen at jo mere fragmenteret landskabet er, des lavere er den genetiske variation hos grævlingerne. Samtidig viser en analyse af DNA fra grævlinger tilbage fra 1960 at den genetiske variation på dette tidspunkt var højere. Resultaterne peger på at konsekvensen på længere sigt kan være indavl. Man kan fremme den genetiske variation ved at skabe flere muligheder for spredning i landskabet, fx i form af faunapassager ved vejene. Nyt laboratorium skal
se på genetisk diversitet
Seniorforsker Aksel Bo Madsen, abm@dmu.dk
|