Forside Nyt Viden Om DMU Kontakt os Søg In English
 

Filtre kan fjerne små partikler


Man vil kunne fjerne omkring en tredjedel af de sundhedsskadelige ultrafine partikler fra den luft vi indånder, hvis man sætter filtre på udstødningen af alle tunge dieselkøretøjer. Det vurderer DMU i en ny rapport som netop er afleveret til Færdselsstyrelsen.

Færdselsstyrelsen spurgte i foråret forskere fra DMU, Københavns Universitet og Kræftens Bekæmpelse hvad det ville betyde hvis man monterede partikelfiltre på udstødningen af alle tunge dieselkøretøjer,dvs.lastvogne og busser. Styrelsen ville gerne vide hvor meget det ville begrænse luftforureningen og gavne sundheden.

Resultaterne foreligger nu.Med hensyn til luftforureningen er svaret forholdsvis let:Man ved at filtrene er meget effektive,idet de kan fjerne mere end 90 procent af partiklerne,inklusiv de ultrafine partikler der trænger dybest ned i lungerne.Forskerne forventer derfor at filtrene vil kunne fjerne den tredjedel af de ultrafine partikler i byluften som stammer fra de tunge køretøjer.

Partiklerne i luften fordeler sig i tre toppe.Sundhedsmæssigt er det partiklerne fra biler og til dels de langtransporterede partikler der er interessante,men de overdøves fuldstændigt af almindeligt vejstøv når man vejer partiklerne.

Det er straks vanskeligere at vurdere hvad det vil betyde for sundheden. Seniorforsker Finn Palmgren, DMU,har ledet udredningen: -En række meget grundige internationale undersøgelser viser at der er en klar sammenhæng mellem lungekræft, andre luftvejssygdomme og hjertekarsygdomme og luftens indhold af partikler mindre end 10 mikrometer,målt som vægt,det man kalder PM10. Problemet er bare at de partikler der betyder noget for massen af PM10,er større partikler som formentlig ikke er de mest sundhedsskadelige.Vores grundlag for vurderingen er derfor meget usikkert, siger han.

Filtrene anslås -blandt de voksne danskere -at kunne spare mellem 22 og 1.700 "for tidlige dødsfald " og fra 11.000 til 900.000 dage med begrænset aktivitet på grund af luftvejssygdomme.

De første tal svarer til den reduktion man ville opnå,hvis man vurderer effekten af reduktionen i PM10 ,mens de sidste tal svarer til at de ultrafine partikler er årsag til hele skadevirkningen.

Finn Palmgren tilføjer at parterne bag rapporten sammen med Miljøstyrelsen arbejder på at forbedre videngrundlaget om forekomsten af de forskellige typer af partikler og om deres effekter på sundheden.Han forventer, at man inden for nogle få år vil have en langt bedre viden i Danmark og internationalt,specielt om forekomst og skadevirkninger af de ultrafine partikler. fpj@dmu.dk

Seniorforsker Finn Palmgren,fpj@dmu.dk


Dato for sidste opdatering 2001-09-06 Til toppen Tilbage Frem Send os dine spørgsmål og kommentarer Sitemap Links