|
|
Mange tilfredse læsere
Af Anne M. Anttila
Foto: DMU
|
|
I september 2002 modtog knap 1.100 af DMUNyt's abonnenter et spørgeskema. Formålet var at finde ud af om de er tilfredse med nyhedsbrevet, og om de havde forslag til forbedringer. Undersøgelsen viser at DMU gør et godt og solidt stykke formidlingsarbejde, men at DMU måske med fordel kunne målrette indholdet mere i forhold til de enkelte målgrupper.
Stærke sider
Læserne opfatter DMUNyt som et troværdigt nyhedsbrev der giver en let og overskuelig indføring i DMU's forskningsarbejde. Nyhedsbrevet er skrevet så alsidigt at det både kan bruges til personlig opdatering og til at formidle videre i undervisning eller på museer. Dertil kommer at over halvdelen af læserne går ind på DMU's hjemmeside for at søge flere oplysninger om noget, de har læst i DMUNyt.
Endelig mener læserne at DMU's prioritering af at udgive nyhedsbrevet i en kombineret papir og elektronisk form er god.
Svage sider
Undersøgelsen antyder at der mangler en klar målsætning med nyhedsbrevet. Er nyhedsbrevet rettet mod at give læseren en personlig opdatering, eller sigter det mod at kunne bruges i fx rådgivning og videreformidling? Skal nyhedsbrevet levere DMU's forskningsresultater eller også baggrundsviden i form af en mere generel information om natur- og miljøemner?
Samtidig kan det være vanskeligt at tilgodese de mange læsergrupper, og DMU kan risikere at nyhedsbrevet ikke bliver brugt - eller måske bliver brugt til et andet formål end det tiltænkte.
Jeg håber at DMU kan bruge min undersøgelse til at videreudvikle DMUNyt.
Undersøgelsen skal bruges til at gøre DMUNyt bedre
Direktør Henrik Sandbech er glad for at få kortlagt læsernes brug af DMUNyt:
- Jeg noterer mig først og fremmest at så mange af modtagerne læser DMU-Nyt og bruger indholdet aktivt.
Men vi skal også bruge undersøgelsen til at gøre DMUNyt endnu bedre, blandt andet ved at prøve at imødekomme de forskellige målgruppers behov. |
Om undersøgelsen
September 2002 modtog 1.090 af DMUNyt's professionelle abonnenter et spørgeskema om DMUNyt. Abonnenterne blev opdelt i »kunder« (myndigheder, virksomheder, rådgivere, foreninger) og »formidlere« (pædagogiske centraler, medier, uddannelsesinstitutioner og museer), og 367 returnerede spørgeskemaet (34 procent). |
|
Resultater |
88% |
synes ikke der er for mange fagudtryk og svære forklaringer |
85% |
læser hvert nummer |
79% |
har et godt overordnet indtryk af DMU-Nyt |
68% |
mener at DMUNyt »i høj grad« er et troværdigt nyhedsbrev |
61% |
giver bladet videre til andre læsere |
59% |
går ind på DMU's hjemmeside og søger yderligere oplysninger om noget, de har læst i DMUNyt |
Udnyttelse af informationen |
»Hvad bruger du hovedsagelig den information du
får fra DMUNyt til?« |
|
Kunder |
Formidlere |
Videreformidling |
3 % |
14 % |
Undervisning |
2 % |
30 % |
Rådgivning |
10 % |
4 % |
Personlig opdatering |
81 % |
48 % |
Andet |
4 % |
4 % |
Brugen af DMUNyt er markant forskellig
i de to hovedgrupper af læsere |
Udvalg af læsernes kommentarer
»Som lærer i underskolen synes jeg især artikler og notitser om konkrete naturfænomener er givtige f.eks. »skarvkoloni«, »iltsvind« m.m.«
»Informationerne anvendes i museets formidling af natur og miljø (undervisningsafd. med ca. 13000 besøgende i 2001)«
»Rigtig godt skrift. Let måde at holde sig a jour på. Godt undervisningsstof. Bliv ved!«
»Jeg så meget gerne at der bliver bragt mere stof om miljøøkonomi.«
»Jeg synes at DMUNyt er uinteressant.«
»Bedre information om at en artikel uddybes på hjemmesiden ville være rart.«
»Ind imellem er artiklerne politiske/politisk korrekte!«
»DMU er en af de bedste forskningsinstitutioner, når det gælder publikation af materiale, der kan anvendes på gymnasiet.« |
Specialestuderende Anne M. Anttila,
ana@dmu.dk
|