|
|
|||||||||||||||||||||||||||
Lugten omkring Kastrup Lufthavn kortlægges
Det er imidlertid ikke muligt at vurdere lugtgener på grundlag af undersøgelser af almindelig luftforurening. Københavns Lufthavne A/S, som ejer lufthavnen i Kastrup, har derfor bedt DMU gennemføre en mere speciel undersøgelse i samarbejde med dk-TEKNIK som bestemmer udslippet af lugt fra karakteristiske lymotorer. Bestemmelsen foretages af et panel af næser, der udsættes for luftprøver som er opsamlet i udstødningen fra flymotorer under forskellige driftsforhold. Hvordan lugter det? Forsøgspersonerne i lugtpanelet skal afgøre ved hvilken fortynding af en prøve de kan mærke lugt i forhold til en blindprøve. Herefter gør forskerne fra DMU udslippet op for hele lufthavnens areal og regner på hvordan lugten spredes. Samtidig analyserer de udstødningsrøgen for at finde de kemiske forbindelser der kan være årsag til lugten. Kastrup Lufthavn ligger tæt på byen. Forurening i området kan derfor både stamme fra lufthavnen, men også fra andre kilder, fx den biltrafik som lufthavnen er årsag til. Lufthavnen har selv foretaget en række målinger over større strækninger af luftforureningen med NO,NO 2 , formaldehyd, toluen og benzen.For de tre sidste stoffer lå niveauerne under lugttærsklen for de rene stoffer. Det viste sig også at fordelingen af forureningen i løbet af døgnet ikke passede med mønsteret i flytrafikken, men mere med biltrafikken. Målingerne kan imidlertid ikke udelukke at stofferne kan være koncentreret på kortere strækninger eller tidsintervaller. Det er en af de ting forskernes beregning af spredningen kan afsløre. Seniorforsker Jes Fenger jfe@dmu.dk
|
Helle Thomsen |
|
01.11.2007 | |
DMU | dmu@dmu.dk |
||
Box 358 | Frederiksborgvej 399 | 4000 Roskilde | T: 4630 1200 |
CVR: 10859387 |
EAN: 5798000867000 |